سجل إعجابك بصفحتنا على الفيس بوك لتصلك جميع مقالاتنا

بحث فى الموضوعات

الأربعاء، 16 أبريل 2014

شعر: عامية – فصحى: أنا درويش بقلم/ أحمد محسن



انا الزاهد ومتلومينش

انا زاهد قرر يعيش

بعيد عنكو بعيد عن الجهل

بعيد عن سلطة قانونها سب ,قتل الاهل

بعيد عن ناس حكمو عليا و ما يعرفونيش

فامتلومنيش

انا الدرويش

وحلمى ايه خلاص -مافيش

علشان كان حلمى مع صاحبى

ومات صاحبى وسابنى اعيش

فا انا مخترتش اعيش واحدى

فى دنيا بعيد عن اهلى

و عن بلدى الى كان

املى اشوفها سعيدة و ماتشوفنيش

حزين مرة على حالها

و على ولدها الى ماتو بأيد سكنها

علشان فكرة علشان العيش

و محتارة يابلدى ازاى

ما بنهم واحنا يا خسارة

و لسه سؤالك مالهوش جواب

مين خانك ؟! يا خسارة

سؤال خايب

ما ليكى عنين تشوفى الحق

تشوفى مين نطق بقولة لا

و مين كان بيته زنزانة

و مين كان بيته نحت الارض

خلاص يا بلدى ارتاحى انا زاهد

فى عالمى الخاص وسارح

فى مالكوت الخالق

و مستنى يوم الخلاص

فهما تقولى عليا

ده واد مجنون ده واد فالت

فا مهما تقولو

انا زاهد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق